Friday, May 17, 2013

Tebuk Anak

بسم الله الرحمن الرحيم

Tu diiaaa ! Tajuk entri yang cukup ringkas sampai agak2nya apa yg orang fikir bila baca tajuk entri seperti ini.

Yang saya maksudkan ialah, Tebuk Hafazan Al-Quran Anak2 atau ujian Al-Quran anak2 yang biasa saya buat ketika dalam perjalanan ke sekolah.

(Pernah dicatatkan beberapa hari yang lepas di sini:

Mungkin anda boleh melihat cara membuat ujian Al-Quran, tebuk hafazan anak2 dalam entri di sini:

dan juga di sini:


dan juga:


Mungkin ada yang kata, saya hafaz Al-Quran sebab tu boleh tebuk hafazan anak2 dalam kereta.

Haha... Kalau begitu yang anda fikir, sebenarnya anda silap!

kerana saya lebih menggunakan Aplikasi Al-Quran dalam handphone ketika 'tebuk' hafazan anak di dalam kereta:

Saya pernah cerita tentang Aplikasi Al-Quran dalam handphone Nokia Lumia di sini:




Jadi saya akan lihat Al-Quran dalam handphone dan baca potongan ayat tersebut dan anak akan sambung ayat yang saya baca

Jadi, konklusinya menjadi 'hafiz' atau tidak, bukanlah satu syarat utama untuk anda tebuk hafazan anak2 kerana anda boleh download aplikasi Al-quran dalam handphone dan ia bererti Al-Quran sentiasa berada di sisi anda kerana benda yang balik 'lekat' dengan kita adalah handphone.

FAEDAH UTAMA AKTIVITI TEBUK HAFAZAN INI ADALAH:
 Menguat dan mengukuhkan lagi ingatan hafazan anak2

InsyaALLAH pada entri yang akan datang, saya akan berkongsi ttg aplikasi Al-Quran dalam handphone Sony Ericsson. InsyaALLAH 


p/s: saya bukanlah pakar gadjet2 dan bukanlah seorang pemburu gadjet. harap maklum



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...