Saturday, November 9, 2013

Tips untuk mengajar anak berkomunikasi dalam Bahasa Arab (Siri 1)

بسم الله الرحمن الرحيم

Ya ALLAH... sebenarnya malu sungguh nak bercerita tentang tajuk ini. Bagaimana saya mendidik anak berkomunikasi dalam Bahasa Arab. Kerana saya rasa bahawa saya masih belum berjaya lagi sepenuhnya. Perjalanan masih jauh lagi... Tapi atas niat ingin berkongsi manfaat, meninggikan semangat masyarakat luar dalam mendidik anak2 cintakan bahasa Al-Quran, InsyaALLAH saya cuba kongsikan sebaik mungkin InsyaALLAH

Entri ini juga adalah untuk menjawab soalan Ummu Muhammad tentang bagaimana nak mendidik anak berbahasa Arab bagi ibu bapa yang tidak kuasai dalam Bahasa Arab.

InsyaALLAH saya akan cuba menjawab soalan tersebut dengan izin ALLAH.

Bagi saya, kanak2 boleh bercakap apa saja bahasa yg diajar.... Seperti kanak2 kecil yg boleh speaking jika diajar setiap hari dari kecil. Begitu juga dengan Bahasa arab. caranya sama sahaja.

Apa2pun, jauh di lubuk hati, dari dahulu2 lagi, memang saya berdoa dan berharap agar anak2 mahir Bahasa Arab sejak dari kecil seiring dengan mahir AL-Quran. (ALLAH perkenankanlah doa ini)

OK. (iklan sebentar) , bila bercakap tentang doa, ingin sangat saya berkongsi satu status dalam FB yang sangat saya suka:

Kembali semula  ke cerita cara saya mengajar anak berkomunikasi dalam Bahasa arab.

Sebenarnya kebanyakkan usaha mendidik anak2 dalam Bahasa Arab, banyak saya nukilkan di sini:

Jika anda benar2 bersemangat waja, ingin berusaha mendidik anak dengan Bahasa Arab, bolehlah belek2 entri dalam link tersebut.

OK. Antara tips yang boleh saya kongsikan dalam kami mendidik anak2 berkomunikasi dalam Bahasa Arab:



Dalam apa2 hal sekalipun, pastikan niat kita ikhlas kerana ALLAH. Ingin mantap dalam BA kerana cintakan bahasa pertuturan Rasulullah Sallahu Alaihi Wasallam dan ingin mendalami Al-Quran.


Kita bukanlah siapa2 tanpa bantuan ALLAH.

Pasti akan hadir rasa lemah semangat, sedih, pening...dan macam2.
Maka pohonlah kekuatan kepada ALLAH supaya dikurniakan kekuatan, sokongan, dan istiqamah dalam berkomunikasi dalam Bahasa Arab.

OK.
selepas mantap perkara asas (dalaman: hati).......

perkara yg pertama-tama yang perlu dilakukan ialah mengenalkan anak dengan vocab2 dalam bahasa Arab.

Walaupun anak itu bayi sekalipun, kenalkan semua benda dalam Bahasa Arab.
semua benda.....

Kenalkan benda yg ada disekeliling, yang dilihat tiap2 hari dalam Bahasa Arab.

mata, tangan, kucing, makanan........ apa saja.

Untuk ibu bapa yang tiada asas Bahasa Arab, boleh  rujuk kamus bergambar (untuk dapatkan perkataan arab n idea) tak pun rujuk je Google Translate (wpun selalunya tak berapa nak tepat.....)

Antara entri langkah saya kenalkan anak2 dengan vocab arab adalah seperti di bawah ini:
1- vocab ttg haiwan: tonton video di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2011/01/fun-n-educational-activity-book.html

2- lagi video di sini:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2010/06/belajar-sambil-bermain-atau-bermain.html

3- sini juga:
http://cinta-rasul.blogspot.com/2010/06/mari-mengajar-bahasa-arab.html

4- http://cinta-rasul.blogspot.com/2010/06/mari-belajar-nama-nama-binatang-dan.html


Bila setiap hari anda kenalkan anak dengan benda2 baru dalam Bahasa Arab, INsyaALLAH dia akan mengumpul banyak vocab Bahasa Arab.

Gunakan perkataan tersebut setiap hari supaya anak2 biasa dengan perkataan tersebut .

Banyak mendengar dan menonton video dalam Bahasa Arab akan membuatkan kanak2 cepat menangkap ayat yang digunakan.

Saya sering bercerita ttg aktiviti anak2 mempelajari Bahasa Arab dari video2 kartun dalam Bahasa Arab seperti di sini:







7- 


Gantikan kartun upin ipin, boboiboy dan lain2 dengan kartun Bahasa Arab. Anak2 akan dapat menangkap bahasa yang digunakan.

Begitu juga dengan nasyid Bahasa Arab. Supaya lidah anak2 biasa dengan Bahasa Arab, seperti di sini:






PERHATIAN!!! TAPI SEBELUM SAYA MENAYANGKAN ANAK2 DENGAN KARTUN2 ARAB, SAYA KENALKAN MEREKA DENGAN AL-QURAN DAHULU. JANGAN TAYANG KARTUN KETIKA ANAK2 TERLALU KECIL KERANA MEREKA AKAN SUKAKAN KARTUN (YG BERGERAK2 DAN BERWARNA-WARNI ITU) DAN AKAN MENGAKIBATKAN MALAS MEMBACA. harap maklum


OK, sudah panjang lebar entri ini.....

InsyaALLAH setakat ini dahulu buat masa ini, InsyaALLAH saya akan sambung langkah2 yang lain pada entri yang akan datang.

Entri ini adalah berdasarkan pengalaman dan hasil pembacaan saya.

2 comments:

  1. Dr kecik ajar anak dgn alquran. Agak2 umur brp yg sesuai menunjukkan video2 kartun bhsa arab ataupun video2 yg bermnfaat pd anak2. Trmksh

    ReplyDelete
  2. Cadangan saya pada peringkat awal kenalkan dengan buku-buku dan flashcard lebih baik... Biar dia cintakan buku dan bahan bacaan dan dapat explore lebih dari duduk sahaja terpaku depan skrin.

    Mungkin pada usia 4 tahun/ 5 tahun br mula tayangkan video dengan HAD MASA YANG TIDAK TERLALU LAMA.

    Terima kasih

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...