Monday, February 13, 2017

Mood Menulis & Karya yang berjaya

بسم الله الرحمن الرحيم

Bakat saya menulis tidaklah tinggi. Bahasa pun rasanya tidaklah indah-indah. Saya cuba untuk istiqamah dalam menulis walaupun sedikit-sedikit.

Saya sangat suka dan takjub dengan hasil karya penulis yang boleh menyentuh hati pembaca.

Walaupun tanpa gambar, tanpa suara, ia mampu menyentuh hati pembaca, membuat pembaca tertawa, atau menangis, atau insaf atau apa sahaja emosi mengikut hasil karya yang ditulis.

Bagi saya itulah hasil karya yang berjaya. Karya yang mampu mengubah pembaca, mengubah dunia!

Satu lagi yang saya perasan, apabila kita terfikir untuk menulis sesuatu, ada idea untuk menulis, tulislah segera. Ketika mood sedang naik untuk menulis. Apabila ditangguh-tangguh, hilang mood, hilang idea, tidak boleh nak mencurahkan perasaan dalam penulisan. Nak tulis pun tak ada mood.


Sebagai contoh ketika sedang mendapat mood yang ceria untuk menulis tentang sesuatu kisah yang gembira, teruslah menulis. Saat itu emosi dan idea sedang melimpah ruah. Bahasa yang indah-indah pun menderu-deru menyerbu dalam minda. Ketika itu penuh semangat dan emosi yang baik untuk mempengaruhi dan menambah rasa karya.


Begitu juga apabila mendapat idea dan mood untuk menulis tentang perkara yang menyedihkan, teruslah menulis. Ketika itu dengan hati yang pilu, duka, sedih dapat memberi gambaran yang baik dalam karya.


Idea yang biasa datang mencurah-curah  bisa membuatkan tidak tidur kerana begitu semangat memikirkan idea dan karya.

Begitulah pengalaman saya. Walaupun mata ingin pejam, tapi akal fikiran dihujani idea-idea yang mencurah-mencurah membuatkan tidak boleh lena.

Idea juga sering hadir tidak kira di mana sahaja termasuklah ketika dalam tandas dan bilik air. Di situlah selalu dapat idea yang banyak. Serius!

Idea yang datang itu tulis dan peramlah walaupun tiada yang ingin menerbitkannya. Tidak mustahil suatu hari nanti ia akan menjadi karya anda yang mahal dan memberi hasil yang lumayan kepada anda!

Itulah nasihat suami belasan tahun yang lalu.

Kata semangat dan dorongan yang saya pegang selalu.

Tulislah karya yang boleh memberatkan timbangan neraca kebaikan, bukan pemberat neraca kejahatan.

Semoga ALLAH redha.

Amin.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...