Tuesday, November 8, 2016

Kisah Pulut Udang

بسم الله الرحمن الرحيم

"Aishah nak makan pulut udang?" tanya ibu mertua beberapa tahun yang lalu ketika baru pulang dari Syria.

Kami bersam-sama beramai-ramai di dalam kereta bersama mak dan abah ingin pergi ke suatu tempat. Kereta diberhentikan di tepi jalan dan dibeli beberapa ketul pulut udang.

Entahlah saya pernah makan pulut udang sebelum saat itu atau tidak, tapi saya rasakan ketika itu adalah kali pertama sama makan pulut udang.

Masih lagi saya ingin saat itu.

Saya gigit pulut udang itu sedikit demi sedikit.

Menantikan bilalah nak rasa nikmatnya tergigit isi udangnya ni?

Pulut udang habis dimakan.

Tak ada pun udangnya!

Saya fikir pulut udang itu seperti cucur udang. Ada udang di dalamnya.

Rupanya tak ada!

Begitulah rasa hampa kerana tidak terasa seketul udang di dalam pulut udang tersebut.

Sejak dari hari itu saya tidak berapa gemar dengan pulut udang.

Mungkin kerana rasa hampa bercampur dengan rasa tertipu kerana tiada udang.

Akibat berimiginasi bahawa pulut udang itu rasanya seperti cucur udang dan ada udang di dalamnya. Nikmatnya apabila tergigit dan telan isi udang.

Aduh. Kesannya begitu mendalam dan berpanjangan!

Kata suami ada udang gumpal di dalam pulut udang.

Tapi yang saya inginkan udang seekor seperti cucur udang.


Lebih sepuluh tahun telah berlalu.

Lebih 10 tahun menetap di Kedah.

Tapi lidah tetap tidak pandai nak berbicara fasih dengan dialek kedah.

Apapun beberapa bulan lalu, selepas rasa pulut udang yang dibeli dari pasar malam di Desa Bidara, Kuala Ketil, timbul pula rasa suka kepada pulut udang


Pulut udangnya walaupun 'koi' pendek, tapi rasanya cukup rasa!

Intinya sedap!

Pulutnya juga sedap!


Dibiarkan kehampaan lalu terbang dibawa angin petang.

Pulut udang hari itu sedap walaupun ia tiada seekor udang segar di dalamnya.

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...